
OKM tájékoztató
A tanév rendjéről szóló rendeletnek, valamint az általános iskolai tanév rendjének megfelelően a tanév során a digitális országos mérések az alábbiak szerint valósulnak meg március, április, május és június hónapokban:
4. évfolyam – egy mérési nap
szövegértés, matematika mérés
5. évfolyam – két mérési nap
1-szövegértés, matematika
2-digitális kultúra, történelem
6-7-8. évfolyam – három mérési nap
1-szövegértés, matematika
2-természettudomány, idegen nyelvi mérés (angol vagy német)
3-digitális kultúra, történelem
A méréseket az Oktatási Hivatal által elkészített informatikai rendszeren keresztül digitális mérőeszközök alkalmazásával kell lebonyolítani az iskolában biztosított számítógépeken.
A tanulók a mérésben mérési azonosító segítségével vesznek részt. A tanulói teljesítmények értékelése központilag történik. Az Oktatási Hivatal személyazonosításra alkalmatlan módon kapja meg és dolgozza fel az eredményeket.
A 6-11. évfolyamos matematika mérés során minden tanuló segédeszközként számológépet használhat. Más segédeszköz nem engedélyezhető.
A 4-5. évfolyamos matematika mérésben nem használható számológép.
A tanulók a matematika mérésre 6-8. évfolyamon hozzanak magukkal zsebszámológépet,
és az idegen nyelvi mérés lebonyolításához nélkülözhetetlen saját fejhallgatót!
Mérési területek
A tesztek főként feleletválasztós kérdésekből állnak, néhány feladatnál egy-egy számot kell begépelniük a tanulóknak.
SZÖVEGÉRTÉS
A 4-11. évfolyamos tanulók szövegértési képességét vizsgálja. A tesztek a mindennapi életből vett szövegekben szereplő tények, összefüggések feltárását, problémák, helyzetek megoldását várják el
a tanulóktól, elbeszéléseket, regényrészleteket, ismeretterjesztő szövegeket, újságcikkeket, hirdetéseket és szokványos táblázatokat tartalmaznak. A tanulóknak a különböző információhordozókhoz kapcsolódó kérdések megválaszolásakor a szövegek átfogó értelmezésén túl különböző műveleteket kell végrehajtaniuk. Ezek közé egészen egyszerű és komplex műveletek
is tartoznak a konkrét információ visszakeresésétől az egyes szövegelemek funkciójának meghatározásán át a szöveg megformáltságára való reflektálásig.
MATEMATIKA
A 4-11. évfolyamos tanulók matematikai eszköztudását vizsgálja, azt, hogy mennyire képesek
az iskolai oktatás során elsajátított matematikai ismereteiket valós helyzetekben, életszerű kontextusokban alkalmazni. A felmérés ugyan figyelembe veszi a matematika tanterveket, de nem csak azon ismeretek mozgósítását várja el, amelyeket éppen az adott évfolyamon kellett elsajátítani.
TERMÉSZETTUDOMÁNY
A 6-11. évfolyamos tanulók természettudományos műveltségét vizsgáló mérésben
a természettudomány kérdéseivel, a műszaki, technikai problémákkal valóságos, vagy valószerűen megkonstruált kontextusban találkoznak a diákok. A kérdések megválaszolásához nem kizárólag
és nem elsősorban az előzetes tudásukra van szükségük a diákoknak, hanem fel kell használniuk és fel kell dolgozniuk a feladatban szereplő információkat, adatokat, adatábrázolásokat is.
IDEGEN NYELVI MÉRÉS
Az idegen nyelvi mérés a 6-8. évfolyamos tanulók angol és német nyelvtudását vizsgálja. A mérésben az angolt vagy németet első idegen nyelvként tanuló diákok vesznek részt. A mérés azt vizsgálja, hogy a tanulók elérik-e a tantervi követelményekben az egyes évfolyamok számára előírt Közös Európai Referenciakeret (KER) szerinti szinteket (6. és 7. évfolyam A1, 8. évfolyam: A2). Az idegen nyelvi mérés mindkét évfolyamon három készséget érint, a mérés egyik része az olvasott szöveg értését
és a szövegalkotást, a másik része a hallott szöveg értését vizsgáló feladatokból áll.
Háttérkérdőív
A mérésekhez háttérkérdőív kapcsolódik, ami a tavaszi mérési időszakban lesz elérhető. Jó, ha kérdőívet a tanulók szüleikkel együtt, közösen töltik ki. A háttérkérdőív csak online módon lesz kitölthető.
A mérések napjain az osztályok napi órarendi beosztását követjük a szervezés gördülékeny lebonyolítása érdekében. A mérés előtti vagy utáni órákon nincs felelés, dolgozat, témazáró.
A mérés után haza lehet menni írásbeli szülői kérelemmel.
A mérések tervezett idejéről, fontos tudnivalókról a szülők e-mailben, az osztályok
az osztályfőnöküktől kapnak tájékoztatást.
További tájékoztatások az Oktatási Hivatal felületén:
Példafeladatok a digitális mérési területekhez az alábbi linken érhetők el:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/digitalis_orszagos_meresek/peldafeladatok
A digitális országos mérések általános leírása:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/digitalis_orszagos_meresek/altalanos_leiras
Általános szakmai anyagok:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/digitalis_orszagos_meresek/alt_szakmai_anyagok
Az országos tanulói mérések lebonyolítása:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/digitalis_orszagos_meresek/lebonyolitas